Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

5 hälsosamma val jag försöker göra varje dag

Jag har börjat reflektera mer över vissa val jag gör och varför, men framförallt – vilka jag väljer att stå över. Det är så mycket enklare att ta ”the easy way out” och göra sig själv besviken i efterhand. För mig handlar inte val om begränsningar vilket jag många gånger har trott vilket också jag tror har lett till att jag rebelliskt har tänkt ” Äh, fuck it – jag tänker inte leva med en pekpinne hängandes över mig!”

Så istället har jag börjat tänka inte en utan två, tre gånger innan jag agerar vilket ger mig utrymme att gå igenom vilka andra val jag har och om det rentav är något som är bättre för mig.

Jag tänkte lista fem typiska val nuförtiden jag har börjat samt försöker göra.

1.Behöver jag ta bussen/tunnelbanan eller kan jag gå? 9 fall av 10 är svaret att jag kan gå. Men jag märker att jag vissa gånger när jag är lite lat eller hade behövt fixa något på mobilen är på väg att gå ner i tunnelbanan. Det är sådana stunder jag stannar upp och reflekterar.

2. Valet på lunchen. Jag äter en del luncher ute då jag försöker förlägga mina möten över lunchtid. Man är effektiv, får i sig mat samtidigt som man får in mötet. Ofta är det nyttiga och näringsrika luncher men det händer ibland att det är en sparsmakad meny och där inte finns något vettigt alternativ. Där gör jag nästan alltid ett val att be om alternativ. Igår på Brillo beställde jag en varmrökt laxsallad, dock var det inga kolhydrater till. Så jag bad servitrisen om en skål potatis vid sidan om. För några veckor sedan var där bara en veg-rätt på menyn som även var rätt fattig, men det slutade med att jag fick in en riktig pang-lunch för att jag hade orkat ta valet att gå bort till köket och be (snällt) dem att trolla lite. Jag tror på att alla aktiva val man gör mot en förbättring är bra för ens hälsa, oavsett om det är att be om lite extra potatis eller våga be sällskapet om man inte kan gå till restaurangen bredvid då de serverar bättre mat.

3. Boosta kroppen med vatten. Jag har fått en hemläxa av både coach  Simon och Valdemar som hjälper till lite med kosten att jag måste dricka mer. Jag VET ju att det är bra gör mig och min kropp – men jag glömmer ofta av det. Så varje dag försöker jag ständigt göra aktiva val att hälla upp ett glas extra vatten om jag dricker exempelvis Cola Zero eller Kaffe.

4. Mobilfritt 2019? Nej. Verkligen inte. Jag tror inte på ”fritt” trenden överhuvudtaget. Däremot har jag sedan årsskiftet börjat lägga ner mobilen mer, mitt mobilanvändande på helgerna har dragits ner och istället för att sitta och svara på mail i telefonen så försöker jag ta så mycket jag kan via datorn. Det minskar skärmtiden och även stressen med en ständig koll på inkorg och behov att svara.

5. Treat yourself! Jag är en sockergris av rang. Jag älskar allt som har med kakor, choklad, bakverk, chips att göra. Lösgodis är himmelskt och jag har nog rekordet i antal ätna syltkakor. Jag har inga problem med att äta godis eller efterrätt, det finns inga ångestkänslor eller förbud. Men däremot känner jag att det kanske kan bli lite väl mycket ibland, och gärna på bekostnad av näringsrik mat. Så nu görs valen med eftertanke och baserat på vanligt sug (som oftast kan regleras med riktig mat) och viljan att faktiskt vilja ta den där kakan när jag vet att kroppen har gott om bra näring i sig. Jag tror ej på förbud, men jag tror på eftertanke.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Så kloka val du gör. Tänkvärda tips att en funderare på. You got only one life to live. Kram❤❤

    Karin Iggström 2019-03-14 12:16:16
    Svara
  • Riktigt bra inlägg. Absolut det sista passande väldigt bra på mig då jag också är en riktig gottegris. Mitt problem är ofta att jag lyssnar på suget utan eftertanke men har nu lovat mig själv att lyssna istället på kroppen. Ofta är ett sug bara att man egentligen är hungrig och borde istället få i sig mat. Sen måste man såklart få gotta till det ibland men som du säger att då ska det vara ett aktivt val. Du är lika grym som vanligt och får en att vilja bli en starkare människa på olika sätt. Har till exempel vågat mig på lite nya snygga klänningar som är väldigt utanför min comfortzone inför en liten semester ☺️

    Rebecka 2019-03-14 11:27:21
    Svara
    • Svar på Rebeckas kommentar.

      Hej Rebecka!

      Tack för din kommentar och dina tankar. Ja, det är lätt att det trillar mot att det blir förbud, vilket det inte är. Men ibland måste man lyssna på kroppen och signalerna den ger. Bli vän med den, ett team, istället för att motarbeta den. 🙂

      joannaswica 2019-03-15 10:14:50
      Svara

senaste från Hälsa

Joanna Swicas webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!