Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Löpning på vintern

1.Löpskor med ventilerande ovandel (Klick!) 2. Reflex vindjacka (Klick!) 3. Ullstrumpor med förstärkt tå och häl (Klick!) 4. Tights med reflexer (Klick!) 5. Trådlösa hörlurar (Klick!) 6. Mössa (Klick!) 7. ThermoWarm jacka (Klick!) 8. Löphandskar (Klick!) 9. ThermoWarm Hoodie (Klick!) 10. Funktions t-shirt (Klick!) 11. ThermoWarm tights (Klick!)

Det har nog inte undgått någon att det numera är riktigt rått ute på kvällarna. Dagarna då jag sprang i en tunn kompressionströja är förbi – nu gäller det att klä sig smart. Och när jag skriver smart så betyder inte det varmt, eller jo, det är underförstått. Men att klä sig smart för mig är att jobba med lager på lager. Jag ogillar att svettas för att jag är för varmt klädd. Det är riktigt obehagligt och då fryser jag hellre lite i början för att under löpturen bygga upp en helt OK kroppstemperatur.  Så hur tänker jag då när jag klär mig för löpning på vintern?

Först och främst, underskatta inte bra underkläder. Jag har ordentliga boxertrosor och en stadig sport-topp med breda band. Därefter har jag en t-shirt i funktionsmaterial samt ett par tights med hög lining och oftast någon form av reflexer. Är det riktigt kallt tar jag mitt ThermoWarm kit från Reebok närmast huden och därefter kör jag en långarmad tröja på det. Alternativt att jag kör en tjockare jacka över min t-shirt. Vissa dagar har jag kört långärmad tröja och väst. Jag har alltid någon form av mössa/Keps/pannband på huvudet samt handskar. Sen till det viktigaste, något som jag slarvade med förr, varma strumpor! Jag ryser bara jag tänker på de löpturer jag tog förr i tiden där jag hade korta ankelsockor och bar hud ända upp till tights kanten. Aldrig mer, nu är det långa strumpor som jag drar över mina tights som gäller. Sen är jag kittad och klar, redo för en löptur utomhus.

Tänk på:
1. Lager på lager
2. Ullstrumpor
3. Låt ej värmen försvinna från huvudet, investera i en mössa som andas eller ett pannband som funkar under kepsen.

Kör så det ryker!

5 tips för att börja träna och hålla i motivationen

En av de vanligaste frågorna jag får, läser om i olika forum och hör folk ta upp är hur man kommer tillbaka till träningen samt hur man får den till en vana. Det är inte lätt alltid och med allt som händer i ens liv så känns ibland som att energi för att träna är det sista man har. Men tro mig, rörelse är faktiskt, även om jag låter som en sådan där glättig och hurtig person som man bara stör sig på, det bästa botemedlet mot trötthet och dålig energi i vardagen.

1. Det viktigaste först. Hitta ditt varför. Jag tjatar om det hela tiden men det är v i k t i g t att veta varför man tränar och vad man vill ut av sin träning. Det blir mycket lättare att sätta mål, göra upp en plan och även motivera sig själv när man har en dipp. Tränar du för att bli bättre inom något? Kanske ska du göra en löpsatsning? Skriv då ner 3 konkreta mål, det kan exempelvis vara: 1. Springa minst 3 dagar i veckan 2. Förbättra tiden på milen. 3. Tävling. Sen drar du små sträck från dessa tre alternativ och utvecklar dem i små delmål. Ska du köra efter ett specifikt löpschema där dessa 3 tillfällen är uppsatta? Vad är din tid idag? Vad är rimligt? Varför är tiden viktig för dig? Och vet ni, jag vill bara tillägga att det inte är något fel i att jaga tider om man nu sporras av det. Jag tävlar mot mig själv i allt jag gör och bryr mig väldigt lite vad andra presterar tidsmässigt utan fokuserar på min egna utveckling och tider. Det är min måttstock för att se åt vilken riktning jag går och vilken träning som funkar för mig. Jag levererar bra under press på träning och även om jag promotar att man ska träna för att må bra så vill jag poängtera att mår man bra av att prestationsträna och sätta lite press på sig själv så ska man göra det. Det är skillnad på att vara sjysst mot sig själv men ändå utmana sig och mjäka runt.

2. Hitta någon att dela ditt intresse med. För även om det kan vara ren och skär terapi att dra ut på en löptur själv så är träning så rolig när man har någon att dela den med, men framförallt lättare. Har du ett morgonpass inbokat med någon så är chansen bra mycket större att du faktiskt infinner dig där 06:30 än ligger kvar i sängen om du har bokat dejt med någon. Lite så fungerade det i början när jag drog ihop mina löpgrupper förra året. Jag gjorde det främst av egoistiska skäl då jag tyckte det var rätt trist att springa mina långpass själv. Sen blev det bara fler och fler tjejer som hängde på och tillslut hade det gått 10 veckor av långpass varje lördagsmorgon. Har du ingen att träna med så gå med i en FB-grupp (tipsar såklart om Friendcation SE där många av våra medlemmar har hittat träningskompisar), eller anmäl dig till ett Bootcamp. Då får du pepp och draghjälp samtidigt som du har en tränare som ger dig de rätta verktygen att lyckas med din träning. En annan grej som jag tycker fler borde göra är att dela med sig av sin satsning eller intresse i sin omgivning. Var tydlig med att du kommer börja träna eller vill satsa lite, be folk respektera det och förklara att det är viktigt för dig.

3. Snygga och bekväma träningskläder gör så mycket. Har jag på mig något jag känner mig snygg i så höjs motivationen att träna automatiskt. Jag bryr mig inte om de som säger att kläderna inte spelar någon roll för på gymmet/löpspåret/skogen så är man för att träna inte ha modevisning. Skitsnack. Comfort och välsittande kläder som dessutom får en att se smashing ut är en del av upplevelsen. Att jogga omkring i ett par utslitna tights med dålig passform som glider ner i vartannat steg samt en tröja som får en att se ut som något hämtat från en 80-tals scen utanför Eslöv, och då pratar jag inte en Prydz-scen, gör nog ingen motiverad.

4. Blockera din kalender med ”jag-tid”. Detta är möten som du har med dig själv och de i minst lika viktiga (om inte viktigare). Har du ett möte inbokat med dig själv så är chansen mindre att du kommer boka in något den tiden som gör att du kommer flytta på din träning. För vad händer när man inte strukturerar sina dagar och flyttar på saker och ting? De blir oftast inte av. Helt plötsligt är klockan 20:30 och man inser ”fan, jag hann inte träna idag heller..” Så boka in din träning, blockera kalendern och håll dig till din plan. Investera i dig själv och ge dig själv möjligheten att lyckas.

5. Alla prestationer i livet bör firas. Om det så är att man har tagit ett personbästa i marklyft, lyckats hålla träningen flytande i en månad eller testat på en ny träningsform. Köp den där sport-toppen du har kikat på en längre tid, ät en go-frukost varje fredag med din träningskompis eller åk iväg på en träningsresa när du har klarat av 8 veckor på ett bootcamp. Hitta de där små eller stora belöningarna och sträck på dig. Det du gör för dig själv är skitbra. Ge dig själv en klapp på axeln och var stolt.

Lycka till nu!

En regnig tisdag i oktober

Kappa (Klick!) – Stövlar (Klick!) – Manchesterkjol (Klick!) – Polotröja – (Klick!) – Mössa (Klick!) – Halsduk (Klick!) 

Hej på er, tittar in snabbt (är på väg ut till kontoret i Mörby C) och delar med mig av min outfit som jag tycker är alldeles smashing idag. När jag packade väskan igår inför träningen så stoppade jag bara ner sådant som inte tog mycket plats då jag hatar att gå runt med stor träningsväska. Så det blev min nya lila manchesterkjol, enkel svart polo och ett par höga stövlar. Enkelt, snyggt och väldigt enkelt att toppa med detaljer så som min mössa, kappa och knalliga halsduk. Synd bara att jag glömde mina smycken hemma. Känner mig väldigt naken utan mina ringar och stora örhängen.

Annars då? Jo tack. Det rullar på. Tränade med Felicia i morse och kommer ha svårt att gå imorgon. Körde ett köttigt benpass och kände redan av baksidorna från löpningen igår, men det är bra. De behöver verkligen komma igång och jobba igen. Kommer lägga in en del volym i mitt upplägg 2-3 veckor framöver nu. Annars har jag en rätt lugn dag på kontoret. Kommer sitta kvar till ikväll och jobba undan då jag inte tycker det är lönt att åka hem hem då jag ska på middag med Daniel, Madde och Calle på  Las Brasas. En av orsakerna till att jag gillar morgonträning, behöver inte hetsa att hinna få den gjord innan middagen och riskera att behöva ställa in om exempelvis ett möte drar ut på tiden eller jag måste ta tag i något som kommer in.

Ha en fin tisdag, vi hörs!

Enkel styrkecirkel med Bosuboll

Jag lägger nästan alltid på något extra när jag är klar med min träning. Det kan vara alltifrån 100 situps, en cirkel eller ett par extra intervaller på bandet. Detta gör jag för att kroppen aldrig ska vänja sig och att pressa ut det sista. Rent mentalt är det en grym grej för mig, jag kör alltid på och tar ut mig till max. Tänkte därför tipsa om en enkel cirkel som endast kräver en Bosu-boll och hantel av valfri vikt. Jag gör denna 5 varv med 15 – 20 repetitioner.

1. Russians twist
2. Armhävningar
3. Enbens-lyft

Tänk på att spänna rumpan hela vägen upp/ner och vill man göra det svårare så kan man lägga till hanteln.

Lycka till!

Min helg i bilder V44

Min helg började med att hade ett väldigt spännande möte inför nästa år med ett stort internationellt märke. Fick kämpa att inte börja studsa på stolen. Play it cool sa min inre röst men alla som känner mig vet att jag inte är så cool. Ha! Efter mötet gick jag och körde en timmes intervaller på Barrys och sprang som om jag hade eld i röven. Denna känslan fortsatte sedan hemma när jag började preppa middagen som jag hade tagit  på att laga. Ni var ett par tusen personer som följde mitt matlagningskaos där det mer eller mindre gick åt helvete. Riset var oätligt (skyller på receptet) och halloumistroganoffen var väl helt okej. Eller ja, den var god. Men lite klen då riset inte riktigt kunde stötta upp hela upplevelsen. Jag är inte huslig av mig. Det är liksom inte min starka sida och jag ser rött av recept. Men hur som så hade vi en trevlig kväll med Louise och Alex som kom över. Vi planerade en resa till Nashville och jag dansade linedance. Inga konstigheter.

Så blev det lördag och jag hade event med Lofsan, Reebok och Stadium. Mer om det finner ni om ni scrollar neråt.

Direkt efter jag hade kommit hem från eventet tog jag en dusch, bytte om och hoppade in i bilen. Det var dags att varva ner ordentligt. Vi körde norrut, tog färjan över till Ljusterö och körde en bit in på ön innan vi slutligen hamnade här, en oas precis vid vattnet. Här skulle vi spendera ett dygn tillsammans med Sophie och Fredrik. Det var raggsockar, brasa, massa god mat och nerhasat häng i soffan. Calle och Sophie spelade vändtia, jag och Fredrik låg och slötittade på Så mycket bättre och mobilen låg avstängd på bordet.

Söndagen började med 10 timmars sömn och då vaknade jag ändå först (gick dock och la mig först). Tassade upp, la mig i soffan och tryckte igång mobilen. Skrev ett inlägg om eventet, läste lite mail och stängde sedan av den igen. Efter en stund kom Sophie ner och vi begav oss ut på en promenad runt ön. Lagom till vi var hemma hade grabbarna ordnat frukost och satt på kaffet. Jag och Fredrik beslöt oss för att ta ett morgondopp innan frukost vilket var precis så kallt som bilderna visar MEN samtidigt oerhört härligt. Jag är uppvuxen på landet och har det senaste året mer och mer svalnat i tanken på att bo mitt i stan som jag gör nu. Förut var det väldigt viktigt för mig men jag märker hur mår bra jag mår när jag får vara nära vattnet och nära skogen. Så vem vet, om ett par år kanske ni hittar mig i ett hus. Då måste jag verkligen lära mig att laga mat, fan. Är det ett krav? Dock tror jag teknologin har utvecklats ett par snäpp så Uber-eats kommer finns båtvägen också. Ha! Dessutom har jag haft den goda smaken att välja en kille som är en fena på allt i hemmet, och som lagar mat lika enkelt som jag springer milen. Jag jobbar inte mansbebisar, här tar killen ansvar, ordentligt med ansvar. Det är sexigt och ett krav. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med ett handlingsförlamad barn som fortfarande lever i tron att hans mamma ska komma och reda upp situationen och att kvinnor är förklädda hushålls-maskiner.

Framåt fyra packade vi ihop oss, körde hem, laddade upp med linsostbågar, choklad och Cola. Sen fortsatte vi temat ”inte göra ett skvatt” i soffan till serier.

Bra helg! Nästa vecka blir det mer fart på bygget.

Hej!

Joanna Swicas webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!