Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

Återhämtning efter lopp

Ni som följer mig på Instagram vet att jag var på akuten igår efter jobbet men fick vända om igen på grund av en pinsamt lång väntetid och då var jag inte ens garanterad hjälp. Jag vill inte på något sätt förringa det fantastiska jobb människor som jobbar inom sjukvården gör, men bemötandet man fick igår var pinsamt. Nonchalanta sura sjuksköterskor och läkare som knappt tittade åt ens håll när man pratade med dem, det var som att alla problem som uppstod var patienternas fel och nåde oss i väntrummet om vi ens harklade oss. Vi skulle vara t a c k s a m m a för att vi ens fick vistas där inne. Och då ville de inte ens ha oss där, då det genererade mer jobb för dem. Så kändes det.

Så jag vände och gick, eller ja, linkade ut på min svullna fot. Tog bussen hem, lagade middag (jag vet, få ingen chock nu) och såg på 2 avsnitt av Mordet på Versace med foten i högläge. Sen ägnade jag resten av kvällen åt att sortera min garderob och hänga in lite nya träningskläder som har kommit inför hösten. Samt tvätta cykeln. Svara på lite mail. Prata med en leverantör. For real, kvällen tog aldrig slut. Kanske reagerade så kraftigt på all tid som helt plötsligt fanns då jag de senaste veckorna har typ gått hemifrån 06:00 och kommit hem igen vid 21:00. I vilket fall så var det riktigt skönt.

Jag bestämde mig för att vila helt efter loppet, vanligtvis brukar jag ta en lugn promenad eller liknande efter tävling men då jag inte ville belasta foten så sket jag i det helt. Istället körde jag lätt överkroppsstyrka i morse samt lite foamroller. Imorgon tänkte jag ta en lugn simtur och torsdag ska jag äntligen ut och rulla långpass med cykeln. 3-4 dagars lugn träning efter tävling brukar vara standard för mig innan jag ökar volymen och intensiteten igen. Det är dock förutsatt att jag känner mig pigg i kroppen. Skulle jag känna mig sliten eller ha känningar i knän eller liknande så förlänger jag min aktiva vila med några dagars lugn återhämtningsträning igen. Nu när jag även har en svullen fot att ta hänsyn till är det extra viktigt att lyssna på kroppen.

Min återhämtningsplan efter IRONMAN Kalmar ser lite annorlunda ut, då kommer jag köra helvila 3-4 dagar efter loppet pga den massiva påfrestning som kroppen ändå råkar ut för efter en fulldistans. Det är trots allt 3.8 km simning, 18 mil cykel och 42 km löpning som ska göras efter varandra i ett svep . Sen kommer jag förutsatt att kroppen mår bra gå lite lätta promenader, simma och rulla väldigt lätt på cykeln. Veckan efter kommer jag köra igång med styrkan och sen fokusera att bygga upp styrkan under hösten i kroppen igen varvat med cykel och löpning såklart. Men det är ett annat inlägg, ni kommer få hänga med på det också.

Hur brukar ni göra? Kram på er, hej!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Hej Joanna!
    Jag hade jättegärna velat höra dina bästa tips angående OW-simning, om du har några du vill dela med dig av.
    Och om du redan skrivit något liknande inlägg får du jättegärna länka det eller något. Hade varit jätteintressant att läsa då jag själv tycker det är väldigt obehagligt att simma i öppet vatten.
    Ha en bra dag!

    Maja 2018-07-13 13:59:19 http://nouw.com/mmaja
    Svara

senaste från Hälsa

Joanna Swicas webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Sara Che
Lifestyle
Emelie Walles
Lifestyle
Evelina Andersson
Home
Jannike Ebbing
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Joanna Swica
Hälsa
Sassa Asli
Mode
Mathilda Weihager
Hälsa
Jenny Sunding
Lifestyle
Sophia Anderberg
Lifestyle
Cassandra Lundgren
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Cassandra Klatzkow
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Emma Danielsson
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Fanna Ndow Norrby
Mode
Imane Asry
Home
34 kvadrat
Mode
Tyra-Stina Wilhelmsson
Mode
Fanny Ekstrand