Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

”VO2max och laktattest….. say what?!”

I mitt coachupplägg så ingår två stycken tester förutom testet jag gjorde på Salming för två veckor sedan. Det är ett laktat-test (mjölksyretest) samt ett VO2max-test. Ja jag vet, nu svänger jag mig med avancerade begrepp.

I fredags var jag på Concept For Life som ligger vid Globen och körde dessa två. Jag valde att köra dem på cykel då jag tidigare bara har gjort VO2max-tester för löpning men framförallt: det är i cyklingen jag behöver utvecklas denna säsongen.

Vad är då ett laktattest?
Det är ett test som genomförs med stegrande intensitet för att få fram var ens mjölksyretrösklar finns vilket testledaren får fram genom stick i fingret. Blodet analyseras i en liten mätsticka som ger utslag ganska så direkt efter intervallerna. Och då detta tester utförs i den ”dagsform” jag är i just nu så baseras resultaten även på dessa vilket i mitt fall är bra då jag vill bygga styrka och bli uthålligare men framförallt öka mitt tröskelvärde. Detta testet effektiviserar min träning och hjälper mig samt min coach att finna mina individuella puls-och träningszoner. Testet startade på en OK fart som jag ansåg lätt enligt Borgskalan som vi mätte efter och för varje 4 minuters intervall ökades watt-motståndet på cykeln vilket ledde till att det helt enkelt blev jobbigare och jobbigare (dock var detta inget maxpulstest). Och vad händer när det blir jobbigt? Mjölksyra bildas. Testet upphör när man når sin anaeroba tröskel och detta förs in tillsammans med puls, intensitet och blodvärdena från sticket i fingret.

Detta testet, eller rätta sagt, resultaten appliceras sen på min träning. Ett exempel är att jag förra året fick fram att min mjölksyretröskel för att förbättra min löpning på 10km var 5.02 vilket innebär att jag kunde hålla det tempot i ca 45 minuter innan det började produceras mjölksyra. Detta värdet var i början av förra året och har säkert förbättrats fram tills nu då jag har legat runt detta värdet i min löpning och jobbat väldigt mycket med att få ner min tröskel under 5:00 och därmed bli snabbare och mer uthållig. Jag har sprungit många långa intervaller på runt 4:55 och därmed legat precis under tröskel och där det börjar kännas rätt jävligt.

VO2max-tester då?
I samband med mitt laktattest så utförde jag även ett VO2max-test, även detta på cykel. Det är ett progressivt test i ca 12-15 minuter där min arbetspuls, maxpuls, uppnådd watteffekt, tid, träning och pulszoner mäts. Som ni ser på bilderna så har jag en mask på mig som mäter syresupptagningsförmågan och ett testvärde. Det maximala syreupptaget används som ett mått på kroppens förmåga att bilda energi med hjälp av syre.

Med hjälp av dessa test kan min Simon, min coach, korrigera mitt träningsschema och lägga upp cyklingen så jag tränar så smart så möjligt. Utifrån resultaten så ser vi även var mina svagheter sitter och vilka styrkor som vi antingen kan bygga vidare på eller bara underhålla.

Jag kommer inte dela med mig av mina testresultat då jag som jag har skrivit i tidigare inlägg inte vill skapa någon jämförelsemani. Det enda jag vill och kommer säga är att det är fantastiskt motiverande och roligt att se att träningen går åt rätt håll och att jag  ligger i det övre toppskiktet för kvinnor i Sverige gällande min kondition. Min form är bra och jag har en stor motor. Det gör mig så oerhört glad då jag under hela min uppväxt alltid snackade ner mig själv på idrottslektionerna genom att säga att jag inte var byggd för idrott.

Jag vet idag att det är rent skitsnack. 

Sen har jag många svagheter ännu idag, men det är ju det som är det roliga med träningen och just denna säsongen – att få bukt med det och jobba på att bli ännu bättre. Därför gillar jag tester och tycker det är ett riktigt bra och smart verktyg att ta till sin träning. Det spelar ingen roll om man tävlingssatsar eller bara tränar för det är riktigt jädra roligt. Som jag har skrivit tidigare så gillar jag att nörda ner mig i min träning och ständigt lära mig nytt, utvecklas mentalt och ta mina resultat till en högre nivå. Hade jag inte börjat med tester för 1.5 år sedan hade jag förmodligen inte haft den utvecklingen jag har idag och troligtvis mer skador.

Dessutom, för att vara helt ärlig, så känner man sig jävligt cool och taggad under/efter sina tester. Och DET gillar jag.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
4kommentarer
  • Heja heja dig! Det är ju super roligt att få möjligheten att utvecklas och träna på sånt man är mindre duktig på! Alla förbättringar gör ju träningen så mycket roligare! Intressant inlägg och coola tester! Ja hejar på dig 👈🏼

    Martha 2018-01-23 16:07:51
    Svara
  • Hej J! Tycker det är bra att du skriver så att man förstår. Jag som inte är så bra på alla dessa träningsord förstår detta..!

    Så tack (:

    Kramar!!

    Linnea 2018-01-23 11:53:18
    Svara

senaste från Hälsa

Joanna Swicas webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!